Kultury organizacyjne w szkole. Teoria – badania – rekomendacje

Kultury organizacyjne w szkole. Teoria – badania – rekomendacje

Małgokultury_organizacyjne250rzata Wiśniewska

Zapowiadana przez nas książka Małgorzaty Wiśniewskiej zawiera studia teoretyczne, wyniki badań empirycznych oraz rekomendacje dla praktyki edukacyjnej, które mogą posłużyć organizatorom procesu kształcenia (dyrektorom, nauczycielom, przedstawicielom władz oświatowych) w refleksji i pracach nad funkcjonowaniem kultury placówki oraz tworzeniem planów jej rozwoju w kontekście dostosowania ich do potrzeb wszystkich uczestników edukacji oraz coraz bardziej widocznego ich związku z otoczeniem zewnętrznym.

Spośród licznych elementów decydujących o sukcesie organizacji coraz częściej wskazuje się na znaczenie kultury organizacyjnej, którą można odnosić także do różnych zakresów i poziomów funkcjonowania systemu oświaty i wychowania. Zasadniczym celem autorki było przedstawienie i zbadanie dwóch subkultur w obrębie kultury szkoły: zespołów nauczycielskich oraz dyrektorów szkół. Badanie kultury organizacyjnej jest nieodzownym elementem każdej prężnie działającej organizacji, także szkoły, punktem wyjścia planowanych zmian, a zarazem czynnikiem warunkującym ich powodzenie.