Przegląd Pedagogiczny nr 1/2015

Przegląd Pedagogiczny nr 1/2015

pod redakcją Romana Lepperta

Niebawem oddamy do rąk czytelników kolejny numer „Przeglądu Pedagogicznego”, czasopisma wydawanego pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Znajdą się w nim miedzy innymi rozprawy: Marii Sobieszczyk i Katarzyny Wojciechowskiej Praktyki pedagogiczne drogą do mistrzostwa w zawodzie nauczyciela; Jolanty Nowak Edukacja wczesnoszkolna – w stronę modelu partycypacyjnego; Agnieszki Gromkowskiej-Melosik Harvard University: polityka przyjęć na studia i regulowanie dynamiki dostępu oraz „Blisko, coraz bliżej” – o doświadczaniu rzeczywistości przyrodniczej przez dziecko w edukacji wczesnoszkolnej Tatiany Grabowskiej.

Do części prezentPP_1_2015_250ującej prace badawcze wybrano – jak zawsze – publikacje wyjątkowo ciekawe, tym razem o dość różnorodnej tematyce. Agnieszka Pisarska i Krzysztof Ostaszewski piszą o pomiarze rozpowszechnienia używania substancji psychoaktywnych przez młodzież; Izabela Plieth-Kalinowska o świadomości językowej uczniów klas trzecich szkoły podstawowej; Anna Jakubowicz-Bryx o integracji społeczności szkolnej w kontekście zaangażowania rodziców w edukację na poziomie klas niższych; Izabela Krasiejko o diagnozie pedagogicznej w metodycznym działaniu asystenta rodziny; Sylwia Kita o diagnozie i pracy z dziećmi dotkniętymi przemocą seksualną; Jolanta Jarczyńska o problematycznym używaniu Internetu przez młodzież i młodych dorosłych; Blanka Poćwiardowska o poczuciu sprawstwa rodziców w kontakcie z dzieckiem w wieku przedszkolnym a Joanna Góźdź o konstrukcji kwestionariusza motywacji do nauki w oparciu o koncepcję Self-Determination Theory E. Deciego, R.M. Ryana. To tylko część poruszanych w tej części numeru tematów.

W ramach „Dyskusji i polemik” głos zabrały tym razem: Anna Perkowska-Klejman tekstem Twórcze i refleksyjne kształcenie pedagogów i Kamila Kacprzak pisząc o roli nowych mediów w randkowaniu adolescentów.

W dziale „Debiut naukowy” redakcja publikuje w tym numerze pracę Małgorzaty Kotowskiej Metafora w dyskursie edukacyjnym. Znalazły się w nim tez recenzje dwóch ciekawych książek i tekst Stephena R.C. Hicksa: Edukacja dla przedsiębiorczości.